zaterdag 17 maart 2012

Toepassingskaart 6: Observatie leerprobleem (tijdsteekproef)




Beginstituatie van het kind
*Vaak contact met buurvrouw
*Vaak omgedraaid
*Komt redelijk vaak aan het bureau om iets te vertellen
*Werkt al met een tafelklokje
*Heeft al compensatiebijbepaalde opdrachten. (Hoeft vaak niet alles te maken).
*Heeft een stappenplan op zijn tafel.
*Zit al vooraan in de klas.
*Loopt soms door de klas.
Wat wil je veranderen m.b.t. de taakgerichtheid
van het kind.
* Ik wil dat het kind vader en langer taakgericht kan werken.
Plan:
- De leerling gaat aan het werk met een koptelefoon. Zo wordt hij afgeloten van
de geluiden die in het klaslokaal zijn. Hij wordt op deze manier minder
afgeleid en kan zich beter op de taak concentreren.
- De leerling mag zelf inplannen hoelang hij denk nodig te hebben voor de taak.
Voor de verwerking vraagt de leerkracht in hoeveel tijd de leerling denkt de
taak te kunnen maken. Deze tijd wordt op de timetimer ingesteld. Zo kan de
leerling zelf zien hoeveel tijd hij nog over heeft. Je merkt dat het kind heel
geconcentreerd aan het werk gaat en het heel leuk vindt om nu binnen de tijd
klaar te zijn. Eventueel kun je een beloning afspreken.
Hieronder de uitwerkingen van de tijdsteekproever. Hieronder de uitslapen van
de tijdsteekproeven waarbij het plan van te voren niet is uitgevoerd.





Plan om de leerling taakgerichter te laten werken:
-
De leerling gaat aan het werk met een
koptelefoon. Zo wordt hij afgeloten van de geluiden die in het klaslokaal zijn.
Hij wordt op deze manier minder afgeleid en kan zich beter op de taak
concentreren.
-
De leerling mag zelf inplannen hoelang hij denk
nodig te hebben voor de taak. Voor de verwerking vraagt de leerkracht in
hoeveel tijd de leerling denkt de taak te kunnen maken. Deze tijd wordt op de
timetimer ingesteld. Zo kan de leerling zelf zien hoeveel tijd hij nog over
heeft. Je merkt dat het kind heel geconcentreerd aan het werk gaat en het heel
leuk vindt om nu binnen de tijd klaar te zijn. Eventueel kun je een beloning
afspreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten