zaterdag 17 maart 2012

Bijeenkomst 2: Omgaan met verschillen

Wat verwachtte je in deze bijeenkomst te leren om beter met je leerling(en) om te gaan?

- Ik verwacht te leren hoe je een goede interactie met je kinderen kunt hebben.
- Wat zijn de valkuilen van je attributiegedrag als leerkracht?
- Ik verwacht dat ik erachter kom wat mijn dominante interactiestijl is.
- Hoe ga je om met de verschillen en overeenkomsten tussen kinderen?

Is deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel of waarom niet?

- Aangezien ik niet goed wist wat ik van deze themabijeenkomst moest verwachten heb ik de verwachtingen gemaakt aan de hand van de themabijeenkomstkaart. Al mijn bovenstaande verwachtingen zijn in de bijeenkomst aan de orde gekomen.
Door de vragenlijst Interactioneel Leerkrachten gedrag (VIL) in te vullen en de punten die bij de vragen hoorden toe te kennen, kon je een profiel invullen. Hier kwam bij mij uit dat ik vooral helpend vriendelijk en sturend ben. Ontevreden, onzeker en latend/ruimte geven kwam bij mij amper of niet naar voren. Streng, begrijpend en corrigerend zaten hier een beetje tussenin.
Daarna moest een medestudent deze vragenlijst en het profiel ook voor je invullen. Deze kwam heel erg overeen met het profiel die ik zelf ingevuld had.

Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je stagepraktijk?

- We hebben een filmpje gekeken van een jongentje met ADHD en hoe een leerkracht hiermee omging. Omdat ik zelf ook een aantal AHDH kinderen in mijn klas heb, of gehad heb, is dit voor mij een punt die ik mee kan hebben. Ik weet nu hoe je niet met deze kinderen om moet gaan, en hoe je dit juist wel moet doen.
Daarnaast weet ik nu wat voor soort leerkracht ik ben en wat de dingen zijn die ik in mijn onderwijs toepas. Dit kan ik natuurlijk toepassen in mijn stage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten