- Ik verwachtte dat we een hele praktijkgerichte opdracht zouden krijgen, waarvan we zouden leren hoe we hier in de praktijk mee om zouden kunnen gaan.
- Ik verwachtte dat we het een en ander zouden leren over klassenmanagement.
- Hoe kun je het beste een klas indelen?
- Hoe voer je gesprekken met een IB-er?
- Hoe werkt het als je een klas overneemt die niet van jou is?
- Hoe moet een klassenmap ingericht zijn?
- We hebben een hele praktijkgerichte opdracht gekregen. We kregen een map van een echte klas. En hiermee moesten we aan de slag alsof we echt deze klas zouden overnemen. De opdrachten waren ook heel erg praktijkgericht. Bijvoorbeeld het organiseren van een ouderavond, oudersgesprek of het herinrichten van de klassenmap.
- We hebben geleerd hoe je de klas zou kunnen overnemen als het echt jouw klas zou worden. Het is nog best lastig om zomaar in een klas binnen te rollen en deze te gaan leiden.
- We hebben niet echt geleerd hoe je een klas het beste kunt indelen. Er was wel een opdracht waar je een plattegrond moest gaan maken. Dit bleek best een lastige opgave, omdat je met zoveel dingen rekening moest houden. Welke kinderen kunnen bij elkaar zitten? Welke kinderen kunnen niet bij elkaar? Welke kinderen moeten vooraan? Maak ik groepjes of maak ik rijtjes? enzovoorts.
- We hebben geleerd hoe je gesprekken met een IB-er moet voeren. Je moet de vragen heel concreet stellen om de antwoorden te krijgen die je wilt hebben.
- We hebben geoefend met het reoganiseren van een klassenmap. Ik heb wel gemerkt dat het lastig is als een klassenmap helemaal niet geordend is.
Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je stagepraktijk?
- Ten eerste ga ik later mijn klassenmap goed bijhouden, mocht ik dan een keer afwezig zijn, of langdurig afwezig, kan mijn vervanger snel aan de slag met de map. Ik zorg ervoor dat alle benodigde gegevens in de klassenmap aanwezig zijn.
- Ik weet nu dat het lastig is om een plattegrond te maken, maar weet nu wel waar je allemaal rekening mee kan houden. Ik ben nog steeds van de rijtjesopstelling, zodat je veel plekken vooraan creeert en er geen kinderen scheef hoeven te zitten om het bord te kunnen zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten