zaterdag 17 maart 2012

Bijeenkomst 1: Thema-introductie

Wat weet je over het onderwerp?
- Ik weet dat passend onderwijs en diversiteit in het onderwijs nu in het nieuws is. De minister van onderwijs wil de 'financiele rugzakjes' afschaffen. Daarnaast gaan er speciaal onderwijs scholen verdwijnen, omdat deze ook niet meer (voldoende) gefinancierd worden door de overheid. Hierdoor zullen de kinderen die eigenlijk extra zorg nodig hebben, in het gewone onderwijs terecht komen. Doordat er geen rugzakje meer beschikbaar is, kunnen er ook geen speciale voorzieningen voor deze kinderen getroffen worden. Het onderwijs moet daardoor heel erg aangepast worden.

Wat verwacht je van dit thema?
- Ik verwacht dat we leren wat passend onderwijs precies inhoud.
- Ik verwacht dat we leren hoe we het best om kunnen gaan met de verschillen in de klas.
- Ik verwacht dat we wat leren over veel voorkomende afwijkingen, zoals bijvoorbeeld dyslexie, adhd, add enz.

Welke begrippen ken je al?
- Ik ken de begrippen diversiteit en passend onderwijs.

Heb je al een bepaalde mening gevormd omtrent het genoemde onderwerp?
- Ik heb me nog niet zo verdiept in dit onderwerp en heb daarom ook nog niet echt een mening over het onderwerp.

Welke relevante literatuur heb je gelezen over dit onderwerp?
- Ik heb het boek 'Praktijkboek Leerlingenzorg' al even kort doorgekeken.

Wat verwacht je dat je eigen inbreng zal zijn tijdens het project in zijn geheel en tijdens de stage?
- Ik volg alle lessen en maak daar de voorbereidingen voor. Wat ik tijdens de colleges op school leer kan ik toepassen in de stage.

Wat weet je nog van de 1-Zorg route dat eerder al in het thema 'Hersenen in actie' aan de orde is gekomen?
- Met de 1-zorgroute wordt op groeps-, school- en bovenschools niveau het onderwijs passend gemaakt aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen.Hierbij wordt vaak gewerkt met groepsplannen of individuele handelingsplannen.

5 concrete leerdoelen voor deze periode:

1. Aan het eind van deze periode heb ik geleerd hoe je een handelingsplan kunt maken en heb ik deze voor minimaal 1 kind in mijn stage gemaakt.

2. Aan het eind van deze periode heb ik alle kinderen van mijn stageklas in kaart gebracht. Ik kan van deze kinderen zeggen of zij extra hulp nodig hebben of extra verrijking. Dit kan ik de kinderen tijdens mijn lessen aanbieden.

3. Aan het eind van deze periode heb ik een handelingsplannen en individuele handelingsplannen op mijn stageschool bekeken en deze besproken met mijn mentor en/of IB'er.

4. Aan het eind van deze periode kan ik duidelijk verwoorden wat diversiteit op basisscholen inhoud en weet ik wat passend onderwijs is en hoe je dit kunt toepassen op school.

5. Aan het eind van deze periode heb ik mijn onderzoek van vorig jaar (internationalisering) gemaakt en ingeleverd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten